Hoe herken je tandvleesontsteking bij cliënten?

Tandvleesontsteking

Wist je dat? Gingivitis is een ander woord voor tandvleesontsteking. Tandvleesontsteking ontstaat door de ophoping van tandplak en tandsteen rondom de tanden en kiezen. Hierdoor ontstaan er bacteriën die een tandvleesontsteking kunnen veroorzaken. Het is heel belangrijk dat verzorgers de mondhygiëne van cliënten goed in de gaten houden en dat er heel goed gepoetst wordt. Een tandvleesontsteking kan namelijk voorkomen worden en het beste genezen door een goede mondhygiëne. Als er niets aan een tandvleesontsteking gedaan wordt, kun je in het ergste geval tanden verliezen doordat het tandvlees verslapt en het kaakbot wordt aangetast. Dat willen we natuurlijk voorkomen. We zien vaak dat de volgende vragen veel gesteld worden; “Hoe herken ik tijdig een tandvleesontsteking?” “Wat ervaart de cliënt bij een tandvleesontsteking?” “Wat zijn de symptomen van een tandvleesontsteking en hoe kun je het als verzorger voorkomen?” “Hoe geneest een tandvleesontsteking het beste?”. Wij geven graag antwoord op al deze vragen en vertellen je alles wat je moet weten over een tandvleesontsteking bij cliënten! 

Hoe herken je een tandvleesontsteking bij cliënten? 

De meeste mensen hebben vaak niet door dat ze een tandvleesontsteking hebben. Dat komt omdat het in veel gevallen geen pijn doet. Toch zijn er wel bepaalde punten waar je als verzorger op kan letten. Je kunt een tandvleesontsteking bij cliënten herkennen aan de volgende symptomen:

  • Pijnlijk tandvlees
  • Opgezwollen tandvlees
  • Bloedend tandvlees
  • Teruggetrokken tandvlees
  • Rood tandvlees
  • Vieze smaak in de mond
  • Slechte adem
  • Zeer gevoelige tanden en kiezen

Wat kun je als verzorger doen tegen tandvleesontsteking bij cliënten?

Een tandvleesontsteking gaat helaas niet vanzelf over. Het is dan ook erg belangrijk om er niet te lang mee rond te lopen. Wat je als verzorger kan doen tegen tandvleesontsteking bij cliënten:

  • Houd het gebit, tandvlees en de tong van de cliënt goed schoon. Poets de tanden en kiezen twee keer per dag. Zorg ervoor dat achtergebleven voedselresten ook worden verwijderd. Indien mogelijk met flosdraad, tandenstokers of tandenragers. 
  • Zorg ervoor dat de cliënt minimaal één en het liefst twee keer per jaar een bezoek brengt aan de tandarts of mondhygiënist.
  • Poets de tanden en het tandvlees niet te hard, hierdoor verliest de cliënt het tandglazuur. Tandglazuur is het beschermlaagje om de tanden en dus heel belangrijk!
  • Gebruik na het poetsen mondwater. Dit kan helpen om het tandplak en tandsteen makkelijker te verwijderen. Kies voor mondwater met een lekker smaakje en vooral niet té scherp.
  • Veel cliënten zijn gevoelig voor stress, het is belangrijk dat stress zo veel mogelijk wordt vermeden. Bij langdurig stressperiodes, kunnen cliënten veel sneller last krijgen van ontstekingen en een tandvleesontsteking.

Met deze tips herken je ontstoken tandvlees bij cliënten! Heb je nog vragen over tandvleesontsteking bij cliënten? Neem dan gerust contact met ons op. Benieuwd naar meer handige informatie en tips? Lees hier meer!